En generation af forældre er blevet ført bag lyset: Trivslen er forbedret
I flere årtier har politiske reformer i folkeskolen fokuseret på at forbedre elevernes færdigheder gennem nye tiltag og strategier. Dog mener et forskerpar, at mange af disse tiltag har ført til fejlinformation af en hel generation af forældre.
Forskerne fremhæver, at de pædagogiske tiltag og reformer, som har været implementeret i folkeskolen, i højere grad har været styret af politiske interesser frem for videnskabelig evidens.
Det har ifølge dem ført til, at forældre har fået en fejlagtig opfattelse af, hvordan undervisningen bedst gavner deres børn.
Forældre vildledt af pædagogiske reformer
Forskerparret Jacob Fuglsang og Jens Rasmussen har gennem deres arbejde afdækket, hvordan flere pædagogiske reformer og undervisningsmetoder har fejlet i deres formål om at forbedre elevernes læring. Ifølge deres analyse er der en kløft mellem det, som politikerne har præsenteret som løsninger, og det, der faktisk virker i praksis.
De forklarer, at en af de store udfordringer har været, at politikere ofte præsenterer enkle løsninger på komplekse problemer, og at disse løsninger sjældent er baseret på solid forskning.
“Politikerne har fremmet idéen om, at nye metoder i undervisningen kan løse alle problemer, men mange af disse metoder er ikke evidensbaserede,” siger Fuglsang og Rasmussen.
Falsk tryghed for forældrene
Mange forældre har, ifølge forskerne, troet på de pædagogiske reformer og dermed haft tillid til, at folkeskolen var på rette vej. Men i virkeligheden, mener forskerne, er forældrene blevet ført bag lyset. De peger på, at det er særligt de mest sårbare elever, der har lidt under disse fejlslagne reformer.
“Det er ikke kun skolen, der fejler, men hele systemet, der skal støtte børnene, svigter,”
siger forskerparret og tilføjer, at mange forældre ikke er klar over, hvordan disse politiske beslutninger påvirker deres børns skolegang. De mener, at forældre bør blive bedre informeret om, hvad der faktisk virker i undervisningen, og hvordan de bedst kan støtte deres børn.
Brug for evidensbaserede løsninger
Forskerne understreger behovet for at implementere løsninger, der er baseret på forskning og fakta. De fremhæver eksempler fra andre lande, hvor evidensbaserede undervisningsmetoder har haft en positiv effekt på elevernes læring. “Det handler om at tage de bedste løsninger og tilpasse dem til danske forhold,” siger de.
Ifølge dem er det afgørende, at politikere og beslutningstagere begynder at lytte mere til eksperter inden for uddannelsesforskning frem for at lave hurtige løsninger, der appellerer til vælgerne, men ikke nødvendigvis gavner eleverne.
De konkluderer, at folkeskolen har brug for en grundlæggende reform, som tager højde for den nyeste forskning inden for pædagogik og læring. Forældre skal oplyses bedre, så de kan forstå og støtte deres børn på en måde, der reelt styrker deres læring.
Kilde: Berlingske
Fotokredit: stock.adobe.com
Personer/Firmaer/Emner/#: #Trivsel, #Folkeskolereform, #Pædagogik, #Politik, #Forskning, #Forældre
Copyrights: Ⓒ 2024 Copyright by https://PARTERAPI.DK – kan deles ved aktivt link til denne artikel.